Hat óra alá kerülhet a Kékszalag rekordja

Shares
vitorlázás_katamarán, 440, MNO

A tavalyi győztes, a Józsa Márton által kifejlesztett „Fifty-Fifty”

Találkoztunk a 47. Balaton-kerülés három legérdekesebb figurájával: az időrekorderrel, a tizenegyszeres bajnokkal és a legtöbbször célba érkezővel.

Józsa Márton a tavalyi űridőt még bőven megdönthetőnek tartja, a sokszoros győztes Litkey Farkas új hajót vett, Jókuthy Miklós pedig nem mond le a családjáról a Kékszalag idején sem – immár 1972 óta.

Közeleg július első holdtöldtéje. Az 1934 óta élő hagyomány alapján ehhez az égi eseményhez tapasztják a 47. balatoni Kékszalag vitorlásverseny rajtját is. Idén július 2-án, csütörtökön reggel kilenckor lesz a start, mintegy 600 egység – majdnem 3000 vitorlázó – részvételével. A mezőny esélyesei idén már mind kéttestű hajóval – közkeletű nevén katamaránnal – állnak fel a Zamárdi és Füred között húzódó, 7 kilométeres vonalra.

Nem mi találtuk ki, Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke jelenti ki kategorikusan: minden bizonnyal hagyományos építésű hajó már sohasem nyer ezen a versenyen.

Az elnök az élmezőnyt tekintve legalább hat hajóról tud, amelyik esélyes lehet a végső győzelemre, de az biztos, hogy a végső győztesnek a friss rekorder Fifty-Fifty lesz a legnagyobb versenytársa.

2010-ig egyáltalán nem versenyezhettek katamaránok, illetve trimaránok, a 2010-es nyitással a szervezők úgy gondolták, csak minden második évben engedik be az új technológiájúakat, de 2013 óta mindenki odaállhat a rajthoz. Azonnal jöttek is a tettek, illetve a tavalyi hatalmas rekorddöntés: Józsa Márton magyar fejlesztésű Fifty-Fiftyje 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt „szántotta fel” a magyar tengert, ehhez persze kellett egy nagyobbacska vihar, amelyet pont Keszthelyről már visszafelé kapott el a kétárbocos csoda. Akiket szembekapott, nagyon pórul jártak, majdnem Józsáék is, akik túl sokáig vártak a vitorlafelület csökkentésével, ez pedig az egyik vízszintes vitorlaéltartó rúd (bumrúd) töréséhez vezetett, ha ez nincs, Józsa vélekedése szerint még egy fél órát lecsapnak az időből.

Vannak, akiknek ma már csak a légvonalban 155 kilométer teljesítése fontos, „nem kell” a félmilliós Herendi porcelánváza. Ilyen Jókuthy Miklós is, aki 1972 óta mindegyik Kékszalagon részt vett és teljesítette a távot a 48 órás szintidőn belül, volt már második is. Idén is ott lesz a vízen.

Holczhauser András, a vitorlásszövetség főtitkára már nem törhet Jókuthy „zsinóros” babérjaira, tavaly ugyanis szervezői feladatai miatt kihagyta a kilencvenes évek eleje óta először. A vitorlázás ismertségéért közben igen sokat tesznek, nem kevesebbre törekednek, mint hogy az iskolások – tantervi keretek között – minél többen ismerkedhessenek meg ezzel a természetközeli sporttal, megszerezve érettségiig a vízi jártasságit. A sportág anyagi viszonyai egyébként rendben vannak, a szponzoroknak köszönhetően idén megduplázták a bevont tőkét, Berecz Zsombor pedig már tavaly szeptember óta olimpiai kvótás vitorlázó.

(mno.hu)