Legendák és karbon hajók a Kékszalagon

Shares
Fotó: Mag Andrea/MVSz

Fotó: Mag Andrea/MVSz

Az évtized talán legizgalmasabb versenye várható idén, a 49. Kékszalag Erste World Nagydíjon, azon a hagyományos vitorlás regattán, amelyen együtt rajtolnak és küzdenek a legszebb, felújított klasszikus hajók és a 21. századi technológia igazi csodái: a víz felett szárnyaló, karbonból készült, a szél sebességénél is gyorsabb többtestű vitorlások.

„Legendák és karbon hajók – ezt választottuk az idei verseny mottójául, ugyanis mind a tradicionális jachtok, amelyeket kiváló magyar hajóépítők áldozatos munkájával építenek újjá, mind pedig a legújabb fejlesztések együttesen jelenítik meg a magyar vitorlázást” – emelte ki Holczhauser András, Európa legnépesebb és leghosszabb távú tókerülő vitorlás versenye rendező szervezete, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára az esemény budapesti, beharangozó sajtótájékoztatóján.

„A vitorlázók világa egy nagy család, ahová jó tartozni. Aki benne él tudja, hogy számíthat a másikra akkor is, ha közben a versenyben vetélytársai is egymásnak. Tavaly amikor stratégiai partnerséget kötöttünk a Vitorlás Szövetséggel és a Kékszalag névadó szponzora lettünk – amit az idén nagy örömmel viszünk tovább –  azért álltunk a Kékszalag mellé, mert ugyanazok az értékek jelennek meg az Erste Worldben, mint magában a versenyben” – mondta Kállay András, az Erste Prémium, World és Private Banking igazgatója.

Idén július 6-án lesz a verseny rajtja, s a szervezők – megfelelő időjárási viszonyok esetén – közel hatszáz hajó, mintegy 3.000 versenyző részvételére számítanak. A hagyományoknak megfelelően a rajtvonalat a balatonfüredi hajóállomás előtt tűzik ki, A leglátványosabb, gyors hajók a rajtvonal északi szektorában, a nézőkhöz közel rajtolnak majd, így az ide látogató nézők fantasztikus látványra számíthatnak.

Fotó: Mag Andrea/MVSz

Fotó: Mag Andrea/MVSz

A verseny távja az 1934-ben megrendezett első Kékszalag óta változatlan. A hajók Balatonfüredről Balatonkenese irányába vitorláznak. A Kenese előtt elhelyezett pályajelet megkerülve Siófok a következő állomás. Innen – a Tihanyi-szoroson át – egészen Keszthelyig vezet az útjuk, ahonnan visszatérnek Balatonfüredre. Ezt a légvonalban mintegy 155 kilométeres távolságot eddig a Fifty-fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű vitorlás tette meg leggyorsabban. A katamarán 2014-ben elért elképesztő rekordja 7 óra 13 perc 57 másodperc.

Néhány éve a többtestű hajók átvették az uralmat a versenyen, és többnyire elfoglalják az első helyeket az abszolút értékelésben. Ezért ma már külön díjazzák a hagyományos egytestű hajók legjobbjait is, amelyek között olyan gyöngyszemek találhatók, mint a három, az elmúlt tizenöt évben felújított 75ös cirkáló: a Sirocco, a Nemere II. és a Lillafüred, valamint a Kékszalagra ismét vízre kerülő Hungária, amely 1928-ban az olimpián képviselte Magyarországot.

A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj egy Balatonfüredhez kapcsolódó eseménysorozat csúcspontja. A regattát megelőző hétvégén a felkészülési versenyként is felfogható Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjra kerül sor, majd a nagy verseny rajtját megelőző napon tartják a Kékpántlika Erste World ifjúsági távolsági versenyt. „A vízi eseményeket parti rendezvények egész sora színesíti, s felméréseink szerint Balatonfüred idegenforgalma csupán ennek az eseménynek mintegy húszezer vendégéjszakát köszönhet” – fűzte hozzá a főtitkár.

Fotó: Mag Andrea/MVSz

Fotó: Mag Andrea/MVSz

A versenyt idén a technológia legújabb fejlesztéseinek igénybe vételével a nézők is folyamatosan nyomon követhetik. A NauBit SmartBoat szolgáltatása és a Kékszalag alkalmazás – amely az Antenna Hungária idén tavasszal kiépített vezeték nélküli LoRa-alapú IoT hálózatát használja – igénybevételéhez nincs szükség Internet előfizetésre vagy SIM kártyára.

A Kékszalag mobil alkalmazás segítséget nyújt a navigációban, valamint a versenyeken számos funkcióval segíti sikerre a kormányost. A tervezett start- és kerülőbóják, valamint a cél koordinátáit is feltöltik, valamint sok más érték mellett VMG sebességet is számol, ezzel is támogatja a kormányos stratégiáját. Az IoT hálózatra töltött adatok felhasználásával, egy maximálisan valósághű 3D modell generálásával követhető a hajó mozgása, ezzel a parton lévő barátok, támogatók is virtuális utasai lehetnek a vitorlásnak.

A NauBit SmartBoat szolgáltatás segítségével megjeleníthető a hajók pozíciója, sebessége, az uralkodó meteorológiai körülmények és számos további információ is. Mindez segíti a vitorlázókat, növeli a biztonságot, és tájékoztatja a nézőket.

A verseny online hírei a kekszalag.hu weboldalon követhetők nyomon, s a DigiSport július 6-án többször bejelentkező élő adásban számol be róla.

A Kékszalag nem csak a mezőny mérete és a megtett táv hossza miatt emelkedik ki az európai vitorlásversenyek mezőnyéből, hanem a tradíciója miatt is. Ám a technika fejlődésének sem a hajókon, sem pedig a közvetítésben nem szabad gátat szabni.

„Próbálunk haladni a korral, és idén először minden versenyhajóra szeretnénk nyomkövető rendszert telepíteni, és lesznek olyan hajók, ahol a dőlés, a sebesség, és minden információ rendelkezésre fog állni a DIGI Sport nézői számára” – mondta Holczhauser András, a szövetség főtitkára a Sport 24 híradónak a DIGI Sporton.

Szakértők szerint 600 hajó részvételével az évtized legizgalmasabb versenye lesz az idei. Az idei regatta érdekessége, hogy együtt küzdenek a legszebb, felújított klasszikus hajók és a 21. századi technológia csodái, a karbonból készült, a szél sebességénél is gyorsabb, többtestű vitorlások.

Az eddigi 48 Kékszalagból 12 alkalommal Litkey Farkas és legénysége nyert. A 13. sikerhez a szerencse mellett elengedhetetlen lesz a jó széljárás is.

„Nem minden szélben vagyunk mi a leggyorsabbak, de mi vagyunk azok, akik minden szélben jók, és a változatos széljárás adja meg nekünk a jó esélyt” – mondta Litkey Farkas.

Fotó: Mag Andrea/MVSz

Fotó: Mag Andrea/MVSz