Litkey Farkas nyerte az idei Kékszalagot

Shares
Litkey

Litkey Farkas. Fotó: Cserta Gábor

Litkey Farkas Festipay nevű katamaránja nyerte a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjat. A csapat Keszthely előtt vette át a vezetést és nem is engedte ki kezéből a balatonfüredi célig.

Ezzel Litkey Farkas tizenkettedik győzelmét szerezte a Kékszalag versenyeken. A várt erős szél végül elmaradt, így a rekordidő ezúttal nem dőlt meg.

A verseny – noha a szerda este lecsapó vihar néhány hajóban komoly károkat okozott – végül az előzetesen meghirdetett időpontban, csütörtök reggel kilenc órakor rajtolt el. A 480 nevezett hajó közül végül mintegy 450 vágott neki a légvonalban 155 kilométeres távnak.

Előzetesen arra lehetett számítani, hogy az erős szél felforgatja az esélyeket, ám végül ez nem történt meg. A balatonfüredi rajt után négy katamarán került az élre, és ugyanez a négy katamarán alkotta az első négy helyezettet néhány órával később, amikor a Balaton körbevitorlázása után visszatértek Balatonfüredre.

A verseny végül nem a szélben, hanem a szélcsendben dőlt el: a vezető hajók a Balaton nyugati csücskében, a Keszthelyi-öbölbe behajózva hirtelen olyan területen találták magukat, ahol szinte semmi szél nem fújt. Litkey Farkas rutinjának köszönhetően itt megtalálta azokat a szélcsíkokat, amelyeken vitorlázva megelőzte vetélytársait, elsősorban a rekordot tartó Fifty-Fifty nevű katamaránt.

Kekszalag

Fotó: Szántó Áron

Keszthely felől visszafelé vitorlázva a megszerzett előnyt Litkeyék már nem adták el. Az egyre erősödő szélben magabiztosan, mintegy 4-5 kilométerel a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty csapata előtt tudtak vitorlázni, és végül 8 óra 34 perc 6 másodperces idővel értek célba. Második a Fifty-Fifty 6 perc 14 másodperc hátránnyal, harmadik pedig a dr. Kaiser Kristóf kormányozta Extreme Sailing Team lett 14 perc 42 másodperc hátránnyal.

A legjobb egytestű vitorlás a Principessa nevű libera lett, amely Oroszlán Péter kormányzásával győzött ebben a kategóriában. A többtestű hajók előnyét mutatja, hogy abszolút értékelésben a Principessa a nyolcadik helyen végzett.

RSM_DTM

Fotó: Cserta Gábor

RSM-DTM győzelem az Audi Ultra Cup-on

Hihetetlen látványt nyújtott a nézőknek is az idén másodszor megrendezett Audi Ultra Cup sebességi gyorsasági verseny. Négy katamarán száguldozott fel-alá a rövid pályán a pöffös, de időnként erős szélben a balatonfüredi hajóállomás előtt. A győzelmet végül az RSM DTM „repülő” katamarán szerezte meg Vándor Róberttel a kormánynál.

Az Audi Ultra Cup sebességi verseny, amelyet az a hajó nyer meg, amely egy 800 méter hosszú pályán a legnagyobb csúcssebességet illetve átlagsebességet produkálja. Péntek délután olyanok voltak a szélviszonyok Balatonfüred előtt, hogy az RSM DTM ki tudta használni sebességi potenciálját: szárnyai segítségével mind a két testet többször, hosszabb időre is sikerült  kiemelnie a víz fölé.

RSM_DTM2

Az egyik ilyen kísérlet során Vándor Róbert és csapata 58 km/h sebességet ért el, amely elég volt az Audi Ultra Cup elhódítására. Második helyezett a Fifty-Fifty kétárbocos Pauger 50-es katamraán lett, harmadik pedig az Extreme Sailing Team egy Extreme 40-essel.

A körülményekre jellemző, hogy a Fifty-Fifty utolsó kísérlete során a hajó orra egy hullámba fúródott, a fara felemelkedett és a katamarán a nézők szeme láttára majdnem felborult. Végül szerencsére egy legénységi tag vízbe esésével sikerült megúszni az esetet, amely alighanem a magyar televíziózás első élőben közvetített vitorlás borulása lett volna.

50_50