Száguldó Ferrari, kiváló Mercedes Barcelonában

Shares
MONTMELO, SPAIN - FEBRUARY 23: Sebastian Vettel of Germany and Ferrari drives during day two of F1 winter testing at Circuit de Catalunya on February 23, 2016 in Montmelo, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Sebastian Vettel biztatóan kezdett (Fotó: Europress, Getty Images)

Hétfőn megkezdődött a barcelonai teszt a Forma-1 mezőnye számára, mely először gurult pályára a 2016-os modellekkel. Az első két napon a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel remekelt, Nico Rosberg pedig egy rekordot döntött meg tegnap. A tavaly szenvedő McLaren-Honda úgy fest, a téli szünetben magára talált.

Habár messzemenő következtetéseket nem lehet levonni a Forma-1 kollektív tesztjének első két napjából, arra mindenképpen jó az esemény, hogy feléledjen a sportág. A barcelonai Circuit de Catalunya versenypályán hétfőn kezdtek el körözni a száguldó cirkusz pilótái, és egészen csütörtökig lesz lehetőségük a gyakorlásra.

Az korántsem meglepő, hogy az elmúlt két szezonban domináló Mercedes nagyon megbízhatóan működik: a csapat azt tűzte ki célul, hogy naponta 600-800 kilométert tegyen meg az autójuk, mely már az első napon összejött, mivel a címvédő Lewis Hamilton 720 kilométert (155 kört) ment. Tegnap erre is rátett egy lapáttal Nico Rosberg: 172 kört teljesített, mely nagyjából 800 kilométernek felel meg, azaz Barcelonából „elkocsikázhatott” volna Párizsig. Tavaly Felipe Nasr teljesítette a legtöbb kört (159).

A várakozásokat viszont felülmúlja, hogy mennyire gyorsan köröz Ferrarijával a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, aki megnyerte az első és a második tesztet is. „Ez a kocsi nagyon nagy lépés előre. Tapadás, aerodinamika, úttartás, stabilitás, motorerő tekintetében is. Az volt a célunk, hogy minden téren fejlődjünk, és bár még a teszt nagyon korai szakaszában vagyunk, jó úton járunk – magyarázta az olasz istálló sztárja, aki a csapattársáról sem feledkezett meg. – Fontos, hogy a benyomásaim egyezzenek Kimi Räikkönenével.”

A Ferrari nem csak tempója, hanem új festése miatt is beszédtémát szolgáltat: a versenygépen az előző évekhez képest sokkal több a fehér festés. Az egyedi designnal az 1970-es évek sikerei előtt tiszteleg a csapat, melynek akkoriban Niki Lauda volt az emblematikus figurája.

Jó hír a McLaren-Honda szurkolóinak, hogy pozitív változások láthatóak a csapatnál. Jenson Button például a múlt évi első, jerezi teszt négy napján összesen teljesített 79 kört, most hétfőn Barcelonában viszont 84-gyel zárt. Arról nem is beszélve, hogy tegnap Fernando Alonso a 100 kört is átlépte. „Végre föl lehetett szabadítani az energiát, és képesek voltunk úgy használni azt, ahogyan a többi versenyző teszi. Ez teljesen új lehetőségek előtt nyit kaput – lelkendezett a 2009-ben világbajnok brit pilóta. – A különböző beállítási variációkkal végre játszani is lehet, és a motor azonnal reagál is erre. Jó látni, hogy a téli kőkemény munkának van eredménye.” A wokingi istállónak tehát van oka az optimizmusra, de a tavalyi szörnyű szereplésének (a McLaren története legrosszabb eredményét elérve 9. helyen zárt a konstruktőri világbajnokságban) még vannak következményei: távozott posztjáról a Honda sportigazgatója, Arai Jaszuhisza.

Ahogy az ilyenkor lenni szokott, több csapat még sokat bakizott a teszt során. A hétfői gyakorlás legnagyobb vesztese a Lotust felvásárló Renault volt, de nem csak azért, mert az újonc Jolyon Palmer futotta a leggyengébb időt. A francia istálló autója robbant le legelőször Barcelonában, ráadásul rendeget időt vesztegeltek a garázsban.

A Lotus tavaly még Mercedes erőforrásokkal versenyzett, a motorváltás egyelőre meglátszott a teljesítményen is. Ezt követően Palmer autója tegnap is leállt, akkor turbóhiba miatt. A – gyakorlatilag nulláról felépített – új csapat, a Haas apró hibával hívta fel magára a figyelmet, miután Romain Grosjean autójáról leszakadt az első légterelő hétfőn. Egy istálló kivételével már mindenki az idei modellekkel körözött: a svájci Sauber egyelőre csak a tavalyi versenyautót tudta felmutatni.

A Forma-1 Menedzsment (FOM) vezetője, Bernie Ecclestone gondoskodott arról, hogy ne csak a pályán történtektől legyen hangos a sajtó. A 85 éves brit üzletember szeretett sportágát becsmérelte: állítása szerint nem költené a pénzét arra, hogy a családját elvigye egy Forma-1-es futamra. „Hiszen mindent tudunk előre. Hamiltoné a pole pozíció, és a két Mercedes ott lesz a dobogón” – mondta ki az előző két év alapján levonható csúf igazságot Ecclestone.

A kijelentés többeket is felháborított a bokszutcában, a csapatbajnoki címvédő tanácsadója, Lauda is kifejezte nemtetszését. „Minden éppen most kezdődik el, mindenki pozitív, neki meg le kell rombolnia az egészet” – fakadt ki a Mirrornak a legendás osztrák versenyző. – Tavaly óta ez a hozzáállása. Egyszerűen nem értem, miért csinálja ezt.”

A csütörtökön véget érő tesztet követően még nem a március 20-i Ausztrál Nagydíjra készülnek a csapatok. Március első négy napján ugyanis újra Barcelonába látogat a száguldó cirkusz egy újabb gyakorlásra.

A keddi teszt végeredménye

  1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:22.810 (126 kör)
  2. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:23.525 (112)
  3. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:23.650 (101)
  4. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:24.867 (172)
  5. Marcus Ericsson (svéd, Sauber, 2015-ös) 1:25.237

(nepszava.hu)