Volt egyszer egy autóverseny Budapesten

Shares

A rendkívül gazdag magyar autósport történetben érdekes kísérlet volt egy hatvanas évekbeli európai túraautó-verseny a fővárosi utcákon.

Az Európai Túraautó Kihívást 1963-ban hozta létre Willy Stenger. Az autóknak az FIA túraautó szabályainak kellett megfelelniük de a szabályok lehetővé tették, hogy olyan kisautók mint a Fiat 600-as és a Mini versenyezzenek olyan nagyobb autókkal mint a Mercedes-Benz 300SE és a Jaguar Mark 2. 1963-ban a legendás Nordschleife pályán kezdték a szezont, a túraautó Európa-bajnokság 1963-as sorozatában az évzáró verseny az elsőként megrendezett budapesti négyórás viadal volt. A 4,2 km-es városligeti pályán az abszolút győzelmet egy Lancia Flaminiával a Cabella, Facetti versenyzőpáros nyerte meg 424.8 km-es teljesítménnyel. Kesjár János egy Fiat 1500-assal kategóriájában a 3. helyen fejezte be a versenyt. A szezont a német Peter Nöcker nyerte meg egy Jaguar Mk II 3.8-cal.

Egy évvel később (1964. szeptember 20-án) a túrakocsik Európa-bajnokságának IX. futamán az abszolút győzelmet Huberth Hahne egy BMW 1800 Ti-vel szerezte meg 103 kör teljesítésével. A fenti videóban szereplő Sir John Whitmore az Alan Mann Racing versenyzője a Ford Lotus Cortinával 102 kört teljesített a városi pályán. A 3. helyen Gianni Balzarini végzett egy Alfa Romeo Giulia TI-vel kereken 100 kört teljesítve. Hollós István egy 650 köbcentis Steyr-Puch-kal 91 kört tett meg. A sorozatot a Budapesten abszolút 7. Warwick Banks (BMC Mini Cooper S 970) nyerte meg.

Hirdetés
Hollós János (Steyr-Puch) 1966-ban az előkelő 5. helyen végzett a "kicsi kocsival"

Hollós István (Steyr-Puch) 1966-ban a Népligetben az előkelő 5. helyen végzett a „kicsi kocsival”

A budapesti futam 1965-ben kimaradt a versenynaptárból. 1966. szeptember 18-án már a Népligetben rendezték meg az ETCC 4 órás budapesti futamát. A beszámolók szerint 100 ezer néző volt kíváncsi a viadalra. Az élen három Alfa Romeo 1600 GTA végzett. A Pinto, Giunti olasz kettős 471 km-t teljesítve nyert, nem volt ilyen szerencsés Andrea de Adamich, aki két és fél órás versenyzés után baleset miatt kénytelen volt feladni a versenyt. Hollós István (Steyr-Puch) abszolút ötödikként nyert a divízió I-es kategóriában.

Andrea de Adamich (Alfa Rome Giulia Sprint GTA) 1966-ban feladni kényszerült a viadalt

Andrea de Adamich (Alfa Rome Giulia Sprint GTA) 1966-ban feladni kényszerült a budapesti futamot

1967-ben az ETCC 6. futamát 64 kört teljesítve, az előző évben balszerencsés Andrea de Adamich nyerte meg Giorgio Panta (Porsche 911) és Nanni Galli (Alfa Romeo 1600 GTA) előtt. A kitartó Hollós István a 15. helyen ért célba a kis Steyr-Puch-kal.

A győztes Andrea de Adamich egy évvel később a Scuderia Ferrari színeiben a dél-afrikai futamon debütált a Forma 1-ben. 1970-ben már az Alfa Romeo V8-assal hajtott McLarennel versenyzett, majd az STP March csapathoz került.

Hirdetés

Az ETCC versenysorozat utoljára 1970-ben járt Budapesten. A divizió I-es kategóriában három Fiat-Abarth 1000 TCR nyert a Népligetben, míg az összevont kettes-hármas géposztályban egyaránt 48-48 kört teljesített Toine Hezemans (Alfa Romeo GTAm) és Dieter Glemser (Ford Capri 2300 GT), ám az Autodelta S.p.A. versenyzője 1.1 perccel jobb időt ért el, mint Fordos vetélytársa.

ETCC_Budapest Grand Prix