Bemutatkozik Michelisz Norbert versenymérnöke, Boriszov Dániel

Shares

Michelisz Norbert Makaóban másodszor is felért a túraautózás csúcsúra. Egy versenyző sikere ugyanakkor nem egyszemélyes munka: komplett csapat áll mögötte. Magyar versenymérnökével, Boriszov Dániellel beszélgettünk.

Boriszov Dániel (fotó: nepszava, Csomor Ádám)

„Nehéz volt másnap felkelni…” – emlékezett vissza Michelisz a TCR World Tourban elért sikerének pillanatára a 31 esztendős mérnök. Makaó az ünneplés szempontjából is jó helyszínnek bizonyult, hiszen 2022-ben Dzsiddában volt a szezonzáró, ahol megvacsorázott a mezőny, aztán mindenki ment aludni.

Boriszov Dánielt gyermekkora óta autók veszik körül. Apja autós újságíró, így szinte minden héten másik autóban ült. Hatévesen kezdett gokartozni, versenyzői karrierről mégsem álmodozhatott.

– Kesjár Jani bácsi gokartiskolájában részt vettem egy ötnapos tanfolyamon, ahol nemcsak vezettünk, kicsit szerelgettünk is. Nagyon élveztem, ám anyukám a végén mondta: többről ne is álmodjak – meséli. Később a modellautózás szippantotta be, több magyar bajnoki címet, valamint Európa-bajnoki ezüstérmet nyert.

– A modellautókon vagy háromszor annyi dolgot lehet állítgatni, mint azoknak a versenyautóknak, amikkel most dolgozom. Folyton a futóművet, a váz- és rugómerevséget, a lengéscsillapítót bütyköltem. Felnőttek ellen versenyeztem, így korán olyan szituációkba csöppentem, amiből sokat tanultam.

A modellautózást később felváltotta a Forma-autóépítés.

– Apu egy augusztusi reggelen hét órakor keltett, hogy megyünk Gönyűbe, mert ott van egy verseny egyetemistáknak, akik Forma-autókat építenek. Ott volt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Forma Racing csapata, aminek Bári Dávid volt a csapatvezetője. Úgy láttam, ha itthon valaki az autósportban szeretne dolgozni, akkor ezen a csapaton keresztül érdemes próbálkozni. Oda pedig úgy lehet bekerülni, ha a BME-n mérnöknek tanulsz. Három félév után jelentkeztem a csapatba 2013 januárjában, majd a 2015-ös és 2016-os szezonban csapatkapitány lettem – idézi fel  a versenymérnök, aki előbb járműmérnöknek tanult, majd a műszaki menedzser mesterszakot is elvégezte.

– Az alapképzés arra készít fel, hogy autóipari szereplőnél tervezőmérnökként, folyamatirányítóként elhelyezkedj. Emellett nemzetközi autósportos szemináriumokra jártam. Vannak viszont olyan szituációk, amik iskolapadban nem taníthatóak.

Boriszov bár még egyetemista volt, 2017-ben csatlakozott Micheliszhez és Bárihoz, akik közösen megalapították saját versenycsapatukat, a M1RA-t. – Kezdetben Tassi Attila autójával foglalkoztam. Javaslatokat tettem beállításokra, hogy mikor hány kört menjünk, milyen gumin – folytatta Boriszov. – A M1RA-nál szélesebb feladatkört töltöttem be a gyári csapathoz képest. Hamar felismertem, hogy akkor leszek értékes csapattag, ha nem csak a mérnöki feladatokhoz értek, gondolok itt például a költség-, vagy a logisztikai tervezésre.

Boriszov Dániel telefonja aztán megcsörrent, s felkérték, hogy 2022-től legyen Michelisz mérnöke a Hyundainál.

– Norbi az első nemzetközi sikerét 2010-ben érte el, akkor én még gimnazista voltam. Idolként tekintettem rá, ezért is volt hihetetlen számomra, hogy ezentúl ekkora felelősségem van az ő versenyzésével kapcsolatban. Kellett pár versenyhétvége, mire ebből fel tudtam ocsúdni – emlékezik Boriszov, akit fiatal kora ellenére segítőkészen fogadtak a csapatnál.

Bár versenymérnökként tevékenykedik, munkájának mindössze a 20-30 százalékát teszi ki a mérnöki munka.

Fontos az emberi erőforrás menedzsment, érdekérvényesítő képesség, a legkevésbé izgalmas pedig, hogy van egy csomó adminisztratív feladat az autóval kapcsolatban. A tesztek alatt több olyan típusú megbeszélés és riportírás van, amely minél magasabb szintű konklúziók levonására irányul. Idén változott a versenysorozat, a verseny promótere, új gumibeszállító jött, mindez pedig azt eredményezte, mintha egy teljesen másik autóval kezdenénk versenyezni. – Ki kell ismerni a működést, hogyan tudjuk finomhangolni a pilóta vezetési stílusához. A versenyhétvégén pedig inkább olyan eszközöket használunk, amiknél nagy valószínűséggel tudjuk a tesztek alapján, hogy mi fog történni – teszi hozzá a mérnök.

Nagyban segíti a munkáját a pilóta visszajelzése. Michelisz intelligens és harcedzett versenyző, akitől ő is folyamatosan tanul. – Sokszor a visszajelzése már kész javaslatot tartalmaz. Ennek tükrében megnézzük a telemetriát is, és próbálunk olyan megoldást találni, ami a legtöbbet segít és legkevésbé kompromittál más területen. Norbi szavának nagy súlya van ezekben a helyzetekben, de végül nekem kell irányítani a szerelőket és kimondani a végső szót – magyarázza Boriszov, akinek a tesztek mellett a versenyhétvégéken kell részt vennie, az év többi részében Magyarországon tartózkodik.

A TCR-sorozat idén sok kihívást tartogatott, például azt is, hogy Micheliszék számukra ismeretlen pályákon versenyeztek.

– Megpróbáltuk a legtöbb belső kamerás felvételt, eredményeket elemezni. Megnéztük, korábban ki milyen időmérős stratégiát használt” – tette hozzá Boriszov, akinek sosem volt célja, hogy mondjuk a Forma-1-ben dolgozzon, mert ott a mérnököknek le van határolva a feladatköre.

„Nem mondom, hogy ez nem egy értékes, izgalmas dolog, de én szeretem, ha látom majdnem az egész képet” – zárja szavait Boriszov, aki izgatottan várja a következő szezont, amikor a címvédést tűzik ki célul.

(nepszava.hu/sport)